Ebba i Australien

Nu kom jag inte på någon bra rubrik... Typiskt.

Kategori: Australien

Idag har jag varit på dop, grannens 6 månader gamla son var det som skulle döpas. Söt. Det var, som väldigt mycket annat här i Australien, härligt relaxat och prästen kom i flanellskjorta och han börja prata om lite allt möjligt som han hade gjort i veckan och lite om sina döttar och familj. Trevligt! Ibland läste han lite böner och och la sin hand på pojkens huvud medan han skämta om något. Haha, alla hade det dock väldigt kul och trevligt. Sedan åkte vi alla, inklusive den coola prästen, hem till grannens hus där vi mötes av varma och glada människor som bjöd på så mycket mat - en enorm buffé med bara underbar viatemesisk mat (mamman till barnet hade hela sin viatemesiska familj där!), plus en kalv som snurrade på ett stort spätt över en grill. Haha, såg helt groteskt ut...
 
 
Där träffa jag en jättefin människa, Michell, som just nu går en teknisk lärarutbildning på universitetet, och vi hade jättekul! Vi prata om att rida tillsammmans i någon, tydligen, jättehäftig natur, så jag är på! Här är hon:
 
 
Prova en väldigt mystisk efterrätt, väldigt söt med en massa konstiga saker i. Vet faktiskt inte riktigt vad det var i den... Gott var det i alla fall inte. Haha, jag råder er alla att hålla er ifrån allt som ser ut som något sådant här:
 
 
Här brinner det fortfarnde väldigt mycket, och det blir bara värre. Ni ska se himlen här på eftermiddagarna! Det ser ut som en solnedgång med ett väldigt starkt oranget sken, tjockt med rök i luften så att man inte kan se himlen, och solen är en lysande skarpt röd stor prick. Jag tycker det är väldigt vackert, men mina värdföräldrar blir bara påminda om alla stora bränder som faktiskt förstör så mycket. Redan under dessa dagar har så sjukt många hus brunnit ner och folk är helt förtvivlade. Skolor har evakueras och folk har inte kunnat sova hemma pga. rädslan för att elden ska ta deras hus mitt i natten osv. Försökte precis ta en bild av den otroliga syn som solen utgör på himlen.
 
(Nu blev färgen helt fel, vet inte varför varken min kamera eller mobil kan fånga upp den röda solen, den ser ju vit ut på den här bilden! Tänk er samma sol fast lysande röd istället... ) Här är andra foton där ni ser hur tjock röken är och vilket konstigt ljus det blir överrallt. Haha, första dagen med alla bränder när jag var på väg hem från skolan så kände jag lukten av rök, men jag trodde att det var någon som hade en stor BBQ-fest eller något... Hahaha, stupid me!
 
 
Vackert va? Det ser ut som en solnedgång, fast mitt på dagen! Röken skymmer solen och ser istället ut som moln eller något... Inte jättetrevligt att vara ute kanske, men jag tyckte att det var värt att lägga upp bilden!
 
Ska snart, när som helst, lägga upp alla bilder från min road trip! Men tills det händer får ni ha det så bra! Adjöss!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: